NIEUWS

Dit is een paragraaf. Klik hier om je eigen tekst toe te voegen.

De WMI Nieuwsbrief verschijnt ca. 4x per jaar. 

Archief

Nieuwsbrief | september 2019

Nieuwsbrief | april 2019

Nieuwsbrief | december 2018

Nieuwsbrief | oktober 2018         

Nieuwsbrief | april 2018    

     

Nieuwsbrief december 2017         

Nieuwsbrief | oktober 2017         

Nieuwsbrief juli 2017         

Nieuwsbrief | april 2017         

          

Nieuwsbrief | december 2016         

Nieuwsbrief | september 2016         

Nieuwsbrief | juni 2016                      

Nieuwsbrief april 2016         

Nieuwsbrief | januari 2016         

           

Nieuwsbrief | oktober 2015         

Nieuwsbrief juli 2015         

Nieuwsbrief april 2015         

Nieuwsbrief | januari 2015         

Nieuwsbrief september 2014

TMS: pompstation in Israël

TMS heeft voor de bouw van een pompstation-steiger in de Dode Zee in Israël divers equipment ontwikkeld en gebouwd. TMS zorgde voor een heiframe om buispalen te positioneren, voor een hydraulische installatie om de palen naar juiste positie te kunnen sturen en voor paalpluggen om buispalen tot 64 meter lengte drijvend aan te voeren. Ook leverde TMS een hijssysteem om de palen mee uit het water te hijsen, verticaal te krijgen en vervolgens op afstand te ontgrendelen. Verder heeft TMS frames voor ankerlieren ontwikkeld en berekeningen aan de 250 tons-kraan en een ponton uitgevoerd. 

oktober 2018

Concordia Damen: hybride ms. Feniks 

Concordia Damen leverde de Feniks op. Dit hybride containerschip is onder regie van CCM3 in Werkendam afgebouwd. Het schip is 110 meter lang, 11,45 meter breed en kan 208 containers vervoeren, tot maximaal 2.947 ton. De Feniks is eigendom van de Merlin Group en wordt ingezet voor een lijndienst tussen de zeehavens en Noord-Nederland. Het schip heeft een brandstofgebruik dat 20% lager dan gemiddeld is. Dit komt door een uitgekiende Mitsubishi diesel-elektrische aandrijving, waarvoor speciale software is geschreven.
Bekijk hier de video van de proefvaart.

oktober 2018

Oonincx Scheepsonderhoud: mts. Skagen 

Oonincx Scheepsonderhoud (OSO) heeft in opdracht van Skagen Shipping BV de afbouw van mts SKAGEN begeleid en uitgevoerd. OSO huurde de afbouwkade bij De Waal Machinefabriek, die ook de stuurmachines en schroefassen leverde. Oonincx Scheepsonderhoud zorgde zelf voor de machinekamers inclusief machinekamerpompen van Liquid Control Trading, het tankdek en het OSO-leidingsysteem met de ‘eigen’ ladingpompen van Dutch Well Pumps.

De chemicaliëntanker is 110 meter lang en 11,45 meter breed. Het schip beschikt over acht gecoate tanks en heeft een laadvermogen van 2.514 ton. De Skagen is uitgerust met een bulbsteven, wat het schip sneller maakt en meer draagvermogen geeft. 

oktober 2018

Asto Shipyard: ms. Ostia 

ASTO Shipyard leverde de Ostia op, een schip met een bijzondere rompvorm. Door het 'geveegde' ontwerp is van de 110 meter lengte maar 66 meter recht. Dit levert minder weerstand en meer snelheid op. En dat was precies de bedoeling van de eigenaren, Ostia Binnenvaart uit België. Zij wilden met minimaal vermogen een maximale snelheid bereiken. De Ostia is een compleet schip geworden met moderne technieken. Zo zijn veel componenten via wifi met elkaar verbonden:  als er zich een storing voordoet is service op afstand mogelijk.

oktober 2018

Concordia Damen: bauxiet carriers 

Concordia Damen Shipbuilding bouwde in China twee ‘coastal classed’ bauxiet carriers, de Cape Verga Pearl I en II. Zij hebben elk een laadvermogen van 10.000 ton en zijn geclassificeerd voor varen op zee tot 20 mijl uit de kust. SMT Shipping, de Nederlandse opdrachtgever, zet beide schepen in voor het vervoer van bauxiet naar een overslagplaats op zee voor de kust van Guinee, West Afrika.  Bauxiet is de grondstof voor aluminium. De schepen zijn vanuit China op een schip naar Guinee vervoerd, waar het Concordia Damen-team de schepen in bedrijf heeft gesteld. 

oktober 2018

Complete refit voor Cornelis-R

Mcs Cornelis-R heeft in 3 weken tijd in Werkendam een indrukwekkende refit ondergaan. Het containerschip kreeg nieuwe hoofdmotoren en een nieuwe stuurhut en onderging tegelijkertijd allerlei onderhouds-, reparatie- en updatewerkzaamheden. De Cornelis-R is er weer helemaal klaar voor om filevrij containers tussen Rotterdam en Venlo te vervoeren. Maar liefst 11 WMI-leden leverden een vakkundige bijdrage: SDK Diesel Support B.V. | Instalho BV | CCM3 | Stuurhuizen | Hoogendoorn MBI |  Clean Classificeer-Conserveerbedrijf BV | Cornet Service | Werkina Werkendam | Rabobank Altena| De Waal Machinefabriek B.V. l DACOM |

oktober 2018

Sendo Shipping kiest voor Concordia Damen

Diverse Werkendamse bedrijven zijn volop bezig met de afbouw van binnenvaartschip Sendo Liner. Het schip is 110 x 11,45 meter. Binnen deze afmetingen past er één extra containerlengte (14 lengtes) in het laadruim. Het schip is compleet nieuw ontworpen in samenwerking met eigenaar Sendo Shipping. Opvallend is, dat er niet gekeken is naar verbetering van een bestaand model, maar juist naar een compleet nieuw schip met ontwerpcondities. Het schip zal naar verwachting 32% minder brandstof verbruiken, 40% minder CO2  per eenheid uitstoten en minder onderhoud vergen. De regie van de afbouw van de Sendo Liner is in handen van CCM3. 

oktober 2018

Oonincx Scheepsonderhoud bouwt XXL-machinekamers

In opdracht van Teamco is Oonincx Scheepsonderhoud (OSO) bezig met de afbouw van de voor- en achtermachinekamers van de Somtrans LNG. Dit is een schip van 135 meter lang en met een breedte van maar liefst 22,80 meter en machinekamers van 2 verdiepingen. De Somtrans LNG gaat op LNG varen, is een volledig nieuw ontwerp en gebaseerd op de specifieke wensen van Rederij Somtrans. OSO zorgt o.a. voor de motorinbouw, het leidingwerk, ballastpompen en de ladingpompen van Dutch Well Pumps.

oktober 2018

Groene roeren van De Waal voor de Sendo Liner

De Waal Machinefabriek heeft de letterlijk groene Easyflow roeren onder de Sendo Liner gemonteerd  Dit schip van de toekomst wordt uitermate zuinig met een nieuw ontwerp casco, hybride voortstuwing en het brandstofbesparende roersysteem van De Waal.

oktober 2018

De Klerk Waterbouw breidt steiger uit voor Odfjell

Voor opdrachtgever Odfjell Terminals Rotterdam breidt De Klerk Waterbouw steiger 10 in de Derde Petroleumhaven uit. Het betreft een verlenging en een versterking zodat er een volledig beladen SUEZ-Max schip (tot 160.000 DWT) ontvangen kan worden. De werkzaamheden omvatten:

  • Nieuwe ondersteuning voor het betonnen steiger op stalen palen

  • Vakwerkconstructie voor overdracht van steigerbelastingen naar de fundering

  • Extra fundering voor de bestaande toeloopsteiger

  • Aanbrengen van damwand onder water voor het steiger, ten behoeve van baggeren en realisatie benodigde diepgang SUEZ-Max schepen

  • Aanpassen van het remmingwerk en overige afmeervoorzieningen

oktober 2018

VEKA legt kiel voor 2 gastankers

VEKA is gestart met de bouw van Europa's grootste butaantankers: twee schepen van 110 meter lang en 17,50 meter breed. De schepen gaan ingezet worden tussen België en Duitsland. Er gaat geladen worden uit 's werelds grootste butaantank, die op dit moment gebouwd wordt bij de Oiltanking Antwerp Gas Terminal (OTAGT) in Antwerpen. De schepen lossen op de INEOS-terminal in Keulen. INEOS, Imperial Logistics en VEKA hebben nauw samengewerkt op het gebied van het ontwerp, planning en constructie van de schepen. De schepen kunnen 3.024 ton butaan vervoeren in 6 tanks en elk schip krijgt drie motoren. Diverse Werkendamse bedrijven zullen meewerken aan de afbouw van de schepen. 

oktober 2018

Gemeenteraad Aalburg bezoekt maritiem cluster Werkendam

Werkendam, Aalburg en Woudrichem vormen per 1 januari 2019 de gemeente Altena. In de opmaat naar deze nieuwe gemeente bracht de gemeenteraad van Aalburg een WERK-bezoek aan de haven van Werkendam. Familiebedrijf De Waal verzorgde een presentatie over de historie en de innovaties van het bedrijf. Ook was er een rondleiding door de machinefabriek, waarbij de innovatieve lasrobot prominent in beeld kwam. WMI gaf een presentatie over de samenwerkings- en innovatiekracht van het maritieme cluster en illustreerde nut & noodzaak van een goede verbinding tussen overheid-ondernemers-onderwijs-overkant. 

oktober 2018

Nieuwe directie Altena maakt kennis met maritiem Werkendam

De nieuwe directie en concerncontroller van de nieuwe gemeente Altena waren op WERK-bezoek in de Werkendamse haven. Zij kregen presentaties van Concordia Damen en Werkendam Maritime Industries. Vervolgens gingen zij aan boord van de Gouwenaar 2, het door CCM3 afgebouwde schip dat op milieuvriendelijke wijze 2,5 miljoen (!) flesjes bier per reis kan vervoeren.  Mooie verbinding ondernemers-overheid met als resultaat: meer kennis over het Werkendamse maritieme cluster binnen de top van de nieuwe gemeente Altena.

oktober 2018

Wethouder op WERK-bezoek

'Havenwethouder' Matthijs van Oosten zorgt dat hij op de hoogte blijft van het reilen en zeilen van de leden van WMI. Hij bezoekt de bedrijven en laat zich informeren over de kansen en uitdagingen waar de ondernemers mee te maken hebben. Hij bezocht De Waal Machinefabriek, het nieuwe WMI-lid Asto Shipyard en Hoogendoorn MBI. Bij Hoogendoorn sprak de wethouder met de jongens van de Hoogendoorn-leerschool. 

oktober 2018

WERK-safari's voor basisschoolleerlingen

Piraten, bakboord, stuurboord en het nut van Engels leren: tijdens de WERK-safari's voor de leerlingen van 2 Werkendamse basisscholen kwam er van alles aan de orde. Leerlingen van cbs 't Kompas waren op bezoek bij De Waal en leerlingen van De Akker waren te gast bij de Klerk Waterbouw & Staalconstructie. Enthousiaste medewerkers van de beide bedrijven lieten de kids zien wat het werken met techniek inhoudt en hoe leuk het kan zijn om een technisch beroep te kiezen. 

oktober 2018

TMS ontwikkelt en bouwt onderwater-palenboorinstallatie

Voor de bouw van een pompstation-steiger in de Dode Zee heeft TMS een onderwater-palenboorinstallatie ontwikkeld en gebouwd. Deze boor kan in de paal gelaten worden via een frame dat op de bovenzijde van de paal steunt. Via een in dat frame ingebouwde lier kan de boor naar de bodem in de paal zakken en vervolgens het harde gesteente onder de paal weg boren. Tevens wordt de paal aan de binnenzijde schoon geborsteld en gespoten om voldoende klemkracht voor de boor te genereren.

oktober 2018

GVB Amsterdam neemt IJveer 62 in gebruik

Holland Shipyards leverde het derde IJveer uit de 60-serie op. IJveer 62 is een hybride veerboot met een grote passa­­gierscapaciteit. Het schip vaart in dienstregeling afwisselend op de verbindingen Buiksloterweg, NDSM en IJplein. In vergelijking met haar zusterschepen is IJveer 62 uitgerust met grotere batterijpakketten waardoor langer puur elektrisch gevaren kan worden. Diverse WMI-leden hebben meegewerkt aan de realisatie van IJveer 62. Inmiddels is ook begonnen met de bouw van IJveer 63. 

oktober 2018

Cornet Service conserveert nieuwbouwtjalk

Cornet Service heeft in opdracht van Helldörfer Lasbedrijf en scheepsbouw een nieuwbouwtjalk voorzien van een 2-componenten epoxy systeem. Onder de waterlijn is een anti-foulingsysteem aangebracht en boven de waterlijn is het schip afgelakt met een 2-componenten zjideglans polyurethaan.

oktober 2018

Applicatietafel voor Kieboom 

Kieboom Werkendam B.V. breidt verder uit. Naast het leveren van scheepsbenodigdheden, belettering van reclameborden en het leveren en bedrukken van bedrijfskleding is Kieboom nu ook in staat te lamineren. Dit kan dankzij de aanschaf van een applicatietafel, dé tool voor het professioneel lamineren van teksten en full-color prints. Door lamineren worden kleuren van afbeeldingen en teksten intenser en beter houdbaar in alle weersomstandigheden. Dit kan handig zijn voor bijvoorbeeld pictogramkaarten aan boord. Met de applicatietafel kunnen formaten van maximaal 1400 x 2550 mm worden gelamineerd.

oktober 2018

De Klerk Waterbouw in Miniworld Rotterdam 

Twee schepen uit de vloot van De Klerk Waterbouw zijn continu aan het werk in het Rotterdamse havengebied. In de Maasmond brengt kraanschip Volkerak bodembescherming aan en heischip Westerschelde plaatst op de Maasvlakte enkele grote afmeerpalen. Klein detail: op schaal 1:100, in Miniworld Rotterdam. De Klerk wil, als waterbouwbedrijf met een rijke historie in het Rotterdamse havengebied, via deze aansprekende manier de jeugd al vroeg in contact brengen met de waterbouwsector. 

oktober 2018

Nieuw WMI-lid: D.O. Service Afdichtingstechniek

D.O. Service Afdichtingstechniek is lid geworden van Werkendam Maritime Industries. Het bedrijf is gespecialiseerd in het kitten van keukens, badkamers, teakdekken en hele woningen op schepen in de binnenvaart, offshore én op superjachten.

oktober 2018

Nieuw lid: ASTO Shipyard

Het Werkendamse maritieme cluster breidt zich verder uit in Brabant: Asto Shipyard uit Raamsdonksveer is lid geworden van WMI. Op innovatieve wijze werkt ASTO  aan nieuwbouw, afbouw, onderhoud en reparatie van binnenvaartschepen en scheepvaartgerelateerde projecten. ASTO voert veel projecten uit in samenwerking met Werkendamse  maritieme toeleveranciers en dienstverleners.

oktober 2018

Asto Shipyard: ms. Innovatie 

ASTO Shipyard heeft het kraanschip Innovatie opgeleverd.  Het diesel-elektrisch aangedreven schip met volledige elektrisch aangedreven kraan is gebouwd in opdracht van de firma Leenman Waterwerken. Het 1.500 ton metende schip is 72 m lang en 10,80 meter breed en wordt voortgestuwd door Veth L-drives. De door MTeck geleverde kraan wekt regeneratieve energie op, waarbij door de kraan opgewekte energie opgeslagen en gebruikt wordt. Een innovatief concept, met veel aandacht voor duurzaamheid, veiligheid en een schoner milieu. Zie hier de video.

oktober 2018

Concordia Damen levert mts. Bacchus op

Concordia Damen leverde de mts. Bacchus op. Deze innovatieve dieselelektrische chemicaliëntanker is onder regie van CCM3 in Werkendam afgebouwd. Het schip is 110 m lang, 13,50 m breed en de 13 roestvrijstalen tanks staan voor 4.940 ton laadvermogen. Diverse WMI-leden leverden een bijdrage aan de realisatie van het schip: Hoogendoorn MBI zorgde voor de interieurbouw, Dik den Hollander bracht de stoffering aan en De Waal leverde de schroefassen, roeren en stuurmachines. Oonincx Scheepsonderhoud zorgde er met de (overloop)bordessen voor dat de bemanning zich veilig over het hele schip kan verplaatsen. Kortom: een mooi staaltje vakmanschap dat het resultaat is van de goede samenwerking tussen opdrachtgevers en bedrijven uit het Werkendamse maritieme cluster en daarbuiten.

april 2018

De Klerk maakt drijvende remmingwerken

In opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam heeft De Klerk Werkendam drijvende remmingwerken gerealiseerd voor het aanmeren van duwbakken, ten westen van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam. Door de remmingwerken hoeven de duwbakken geen ankerplaats meer in te nemen, wat de veiligheid vergroot. Ook wordt er efficiënter afgemeerd, wat meer afmeercapaciteit betekent én ruimte geeft aan de ontwikkeling van het Rivierpark. 

april 2018

Cornet Service conserveert achtbaan Kopermijn

De spectaculaire achtbaan Kopermijn van familiepark Drievliet wordt door Cornet Service onder handen genomen. Onderhoud aan de Kopermijn is nodig: de lak van de achtbaan is verouderd. Cornet Service reinigt de complete achtbaan onder hoge druk met warm water. Eventuele roestvorming wordt meteen grondig aangepakt. Vervolgens voorziet Cornet Service de achtbaan van een kwalitatief hoogwaardige coating en een polyurethaan aflak. Lees hier meer.

april 2018

Commissaris van de Koning op bezoek 

De commissaris van de Koning in Noord-Brabant, de heer Van de Donk, was op WERK-bezoek bij het maritieme cluster in Gemeente Werkendam. Hij bezocht TMS en Concordia Damen en was onder de indruk van de samenwerking binnen het maritieme cluster en het wereldwijde ondernemerschap. Ook de innovatiekracht en de ontwikkeling in de verduurzaming van de binnenvaart sprak hem aan: "Werkendam is brainport van de maritieme sector, dat mogen we nóg meer uitdragen!"

april 2018

Burgemeester en wethouder op WERK-bezoek

Burgemeester De Boer en wethouder Van Oosten zorgen ervoor dat zij goed op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het maritieme cluster. Zij bezochten het mts. Bacchus, lieten zich uitgebreid informeren over het bouwproces van de tanker en bewonderden het resultaat. Wethouder Van Oosten bezocht WMI-leden Gebhard Electro en de VEKA Group en kreeg een duidelijk beeld van de markten en de bijbehorende kansen en uitdagingen waar de ondernemers mee te maken hebben.  

april 2018

Progressief Altena proeft maritiem Werkendam

Politieke partij Progressief Altena was op een vroege zaterdagochtend op WERK-bezoek in het maritieme cluster in Werkendam.De leden werden door WMI via een presentatie uitgebreid geïnformeerd over het belang van de binnenvaart, de activiteiten en wensen van WMI en de innovaties die in Werkendam ontwikkeld worden. Om het verhaal compleet te maken werd een bezoek gebracht aan mts. Bacchus

april 2018

120 vmbo'ers op WERK-safari in de haven

Maar liefst 120 vmbo'ers van het Gilde Vakcollege Techniek en het Willem van Oranje College Wijk en Aalburg waren op bezoek in de haven van de Werkendam. De WERK-safari was onderdeel van het tweedaagse evenement rondom de doop van het eerste LNG-aangedreven kraanschip van Van Oord: de Werkendam.  Vanwege het 150-jarig bestaan van Van Oord vond dit evenement plaats in Werkendam, de bakermat van de onderneming.

De scholieren kregen een rondleiding op de Werkendam en in een dome draaide er een film over 150 jaar Van Oord. De STC Group en het Da Vinci College lieten zien hoe leuk het is om voor techniek te kiezen en gaven informatie over mbo-opleidingen. Koninklijke BLN Schuttevaer en Bureau Voorlichting Binnenvaart vertelden over de opleidings- en beroepsmogelijkheden in de binnenvaart. Er was veel te doen: solarbootjes bouwen, virtueel lassen, virtueel varen, zelf een badkamer ontwerpen in de Techniekbus van de Otib etc. Kortom: er is veel inspiratie aangereikt om voor een technisch beroep te kiezen. 

april 2018

Kijkje in de keuken bij Hoogendoorn

Hoe leuk en afwisselend is het om bij Hoogendoorn Maritieme betimmeringen en Interieurbouw BV te werken? Leerlingen van Het Baken uit de Gemeente Werkendam weten nu het antwoord op deze vraag. De jongens en meiden waren op WERK-safari bij Hoogendoorn en werden meegenomen in het hele proces, van ontwerp tot realisatie.

april 2018

Alblasserwaard On Stage

Jongens en meiden van diverse vmbo-scholen in de Alblasserwaard hadden bij het beroepenfeest van Alblasserwaard On Stage aangegeven belangstelling te hebben voor een varend beroep. BLN Schuttevaer, Bureau Voorlichting Binnenvaart en WMI hebben ervoor gezorgd dat ze in Werkendam kennis konden maken met de binnenvaart. De kids bezochten het bestaande ms. Junto en kregen van CCM3 een rondleiding op het -toen nog- in aanbouw zijnde mts. Bacchus.

april 2018

Van Oord ondersteunt techniekpromotie door WMI

WMI kreeg van Van Oord een prachtig geldbedrag ter ondersteuning van de activiteiten op het gebied van techniekpromotie onder de jeugd. Van Oord is 150 jaar geleden in Werkendam opgericht en draagt Werkendam nog steeds een warm hart toe. WMI is blij met deze erkenning en ondersteuning en gaat mooie dingen doen met de donatie. 

april 2018

Onderwijs laat zich inspireren door bedrijfsleven

In het kader van de 'Inspiratieweek' was Jan Lokker, directeur Techniek en Media van het Da Vinci College op bezoek in Werkendam. Hij luisterde naar de uitdagingen en wensen van diverse bedrijven en neemt hun input mee in de verdere ontwikkeling van het onderwijsaanbod van Da Vinci. Vraaggericht onderwijs resulteert in goed opgeleide vakmensen, die onontbeerlijk zijn voor de continuïteit en groei van de bedrijven.

april 2018

Eerste 3D-geprinte mini-roeren bij De Waal 

In de Werkendamse machinefabriek wordt volop geëxperimenteerd met de nieuwste technieken: de lasrobot is daar een goed voorbeeld van. De robot last al diverse onderdelen van roeren en de eerste stappen richting het volautomatisch lassen van complete roeren zijn gezet. Om het denkproces van het research and development team te visualiseren en de praktijk te simuleren wordt sinds kort gebruikt gemaakt van 3D-geprinte mini-roeren. De Waal is hiermee weer een stap verder in het robotiseringsproces.

april 2018

Accommodatie voor Van Oord

WMI-leden Oechies, Hoogendoorn MBI en Cornet Service hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de realisatie van het accommodatieblok dat Holland Shipyards Group aan Van Oord leverde. Het blok is geplaatst op een Offshore Installation Vessel van Van Oord. De accommodatie (20x8x10m) heeft verschillende cabines, gangen en een technische ruimte. Ook is er een 'HeliLounge', een module van 7x7x3m met een wachtkamer en een instructieruimte voor vertrekkende passagiers. 

april 2018

SBM de Scheepsbouwers renoveert inspectieschip

Het inspectieschip van Waterschap Hollandse Delta was aan renovatie toe. SBM de Scheepsbouwers heeft het schip grondig onderhanden genomen. In samenwerking met JC Straaltechniek is het gehele schip gestraald. Aansluitend is het in de epoxy gezet, geplamuurd en is het verfsysteem aangebracht. Daarnaast hebben de motor en schroefas groot onderhoud gekregen, is het berghout is vernieuwd en is de houten mast vervangen door een aluminium versie. Buitenom is alle oude apparatuur verwijderd en is de navigatieverlichting vervangen door LED. Tot slot is ook de stuurhut aangepakt en gemoderniseerd.

april 2018

VEKA levert mts. Marbella op

Het team van VEKA heeft de afgelopen maanden in Werkendam intensief gewerkt aan de afbouw van mts. Marbella. De tanker meet 135 x 17,5 meter, heeft 12 ladingtanks, 6 ladingpompen en twee Caterpillar-motoren van 1.521 pk. Het schip gaat onder de Belgische vlag varen. 

april 2018

WMI verwelkomt TMS als nieuw lid

WMI verwelkomt TMS (Technical & Maritime Services BV en Technical & Maritime Supplies BV) als nieuw lid. Het in Werkendam gevestigde TMS is een ontwikkelaar en producent van oplossingen op werktuigbouwkundig gebied. Zij bedenken en bouwen unieke constructies, zoals kranen, laadkleppen en offshore- en bagger equipement. Hun opdrachtgevers zijn voornamelijk internationale aannemers in offshore, baggerwerken, funderingstechnieken, zwaar transport, aanleg van kades en steigers en scheepswerven.

april 2018