top of page
Zoeken

Werkina: mts. Havana

  • Foto van schrijver: kstruijk2
    kstruijk2
  • 22 apr
  • 1 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 28 apr

Op Tweede Paasdag vond op de werf van Dolderman in Dordrecht de doop plaats van mts. Havana. Met een lengte van 135 meter behoort de tanker, eigendom van Petro Shipping, tot de grootste schepen in de binnenvaart.

Enkele dagen voor de doop werd op het Haringvliet de proefvaart succesvol afgerond. En daar is Werkina Scheepselektro heel trots op, want zonder een goed functionerend elektrisch systeem kan een modern schip simpelweg niet veilig en efficiënt opereren.

Waarom is scheepselektro zo cruciaal?


Besturing en navigatie: alle stuurinrichtingen, navigatiesystemen (zoals radar, AIS, GPS) en communicatieapparatuur zijn afhankelijk van elektriciteit.

Voortstuwing: zeker bij hybride of volledig elektrische aandrijving, maar ook bij traditionele schepen zijn pompen, motorbedieningen en boegschroeven elektrisch aangestuurd.

Veiligheidssystemen: branddetectie, alarmering, noodverlichting en blussystemen draaien op betrouwbare elektrische installaties.

Comfort en leefbaarheid: verlichting, klimaatbeheersing, sanitair, keukens en entertainmentvoorzieningen zijn allemaal elektrisch.

Energiebeheer: slimme scheepselektro maakt het mogelijk om brandstof te besparen, batterijsystemen te beheren en emissies te reduceren – steeds belangrijker door strengere regelgeving.


Werkina en WMI wensen schip en bemanning behouden vaart!



 
 
bottom of page